Schrijven.

Schrijven is een ambacht waarbij ideeën en woorden worden gekneed tot verhalen en leesbare artikelen, websites of posts op sociale media. Een spel waarbij je je voortdurend bewust moet zijn van de lezer, het medium en, natuurlijk, van wat je wilt overbrengen.

Ik help mijn opdrachtgevers hun ideeën en doelen te vertalen naar aantrekkelijke, leesbare teksten. Of dat nu voor een website, sociale media, brochure, krant, video of offerte is.

Het moet lezen alsof het er altijd heeft gestaan.

Voor storytelling.

Storytelling is, letterlijk vertaald, verhalen vertellen. En verhalen onthouden we beter dan een droge beschrijving van, bijvoorbeeld, een bedrijfshistorie:

In 1920 openden de broers De Groot hun kruidenierszaak. In 1945 nam zoon Klaas de zaak over. Nu is het een keten met 50 winkels door heel het land.

Of je vertelt: Toen de gebroeders Pieter in 1920 hun kruidenierszaak openden, hadden ze geen idee van wat de toekomst hen zou brengen: de roaring twenties, een financiële crisis en twintig jaar later een grote wereld oorlog.
Die oorlog nam het leven van een van de broers. Een verzetsstrijder. Zoon Klaas nam daarom na de oorlog het roer over. Hij ontpopte zich tot een echte ondernemer die de zaak in 20 jaar tijd wist uit te bouwen tot...

Aan jou de keuze wat je liever leest.

Voor websites.

Een tekst op een website moet snel zeggen waar het over gaat en moet nieuwsgierig maken. Als mensen doorklikken, kun je ze uitgebreider vertellen wat je wilt. Natuurlijk moet je daarbij letten op termen die opduiken in Google zoekresultaten. Termen waar jij op gevonden wilt worden.

Vaak zeggen beelden meer dan 1000 woorden en kan een icoontje veel verhelderen. Dat is misschien niet handig om hier te vertellen, maar het is wel waar. Liever een goed advies dan veel tekst dus.

Zorg en ondersteuning

Voor magazines.

Voor artikelen in magazines is de smeuïgheid van een verhaal belangrijk: je moet het uit willen lezen. Dan helpt het als je een verhaal goed en beeldend kan vertellen, helder schrijft, een originele invalshoek durft te kiezen en natuurlijk de lezer voor ogen houdt.

Voor interviews.

Een gesprek opnemen en uittikken is naar mijn mening iets anders dan een interview maken. Bij het verwoorden van een verhaal van iemand houd ik natuurlijk de spreekstijl intact, maar ik maak er een lopend, leesbaar verhaal van.

Dat betekent dat ik goed luister naar wat iemand te vertellen heeft en hoe iemand het vertelt, om het vervolgens te vertalen naar een mooi verhaal. Voor de krant, een magazine of voor welk medium dan ook.

Ik ben beschikbaar.

Heb je een leuke schrijfopdracht? Laat je horen.

Ria is "the sunshine in your day". Vakinhoudelijk word je vrolijk van haar. En als mens laat ze je elke dag wel een keer glimlachen. Ria is scherp, communicatief sterk, to the point, eigenwijs, taak- en mensgericht, heeft overview en durft tegengas te geven. Ria is gewoon een senior communicator die je om een boodschap kunt sturen en jouw merk sterker maakt!

Rene Blokzijl
Co-owner & strateeg Dizain